RUCH DROGOWY

ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH -MARZEC 2015

thumb_prdkoscAnaliza stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach za miesiąc marzec 2015 roku, wraz z wnioskami do zrealizowania.

 

Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 3 wypadki drogowe w wyniku których ranne zostały 3 osoby. Nie odnotowano osób zabitych. Ponadto odnotowano 177 kolizji drogowych.


Marzec - 2015

Marzec - 2014

Liczba Wypadków

3

0

Liczba Ofiar

3

0

Liczba ofiar śmiertelnych

0

0

Liczba Rannych

3

0

Liczba Kolizji

58

94

Liczba Zdarzeń

61

94

I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

z winny kierującego

46

3

0

3

43

z winny pieszego

2

0

0

0

2

z innych przyczyn

12

0

0

0

12

współwina ucz. ruchu

1

0

0

0

1

Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 61 zdarzeń drogowych w 46 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego

II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Odcinek prosty

47

3

0

3

44

Spadek

0

0

0

0

0

wzniesienie

0

0

0

0

0

Zakręt, łuk

6

0

0

0

6

Skrzyżowanie

7

0

0

0

7

Powyższa tabela wskazuje, iż 47 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach.
III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Nieustalony

5

1

0

1

4

Motorowery

0

0

0

0

0

Motocykl

0

0

0

0

0

Samochody osobowe

30

1

0

1

29

Autobusy

0

0

0

0

0

Samochody ciężarowe

10

0

0

0

10

Ciągniki rolnicze

0

0

0

0

0

Pojazd wolnobieżny

0

0

0

0

0

Rower

1

1

0

1

0

Powyższa tabela przedstawia, iż w 30 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 10 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi

IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

0

0

0

0

0

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

9

1

0

1

8

Nieprawidłowe cofanie

7

0

0

0

7

Nieprawidłowe omijanie

2

0


0

2

Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu

2

0

0

0

2

Nieprawidłowe skręcanie

2

0

0

0

2

Nieprawidłowe wyprzedzanie

1

0

0

0

1

Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu

1

0

0

0

1

Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu

10

0

0

0

10

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

8

0

0

0

8

Nieprawidłowe wymijanie

2

1

0

1

1

Zmęczenie, zaśnięcie

1

0

0

0

1

Nieprawidłowe zatrzymanie, postój

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe zawracanie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych

1

1

0

1

0

Powyższa tabela przedstawia, iż w 10 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu


V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

0 - 6 lat

0

0

0

0

0

7- 14 lat

1

1

0

1

0

15 - 17lat

0

0

0

0

0

18 - 24 lat

7

1

0

1

6

25 - 39 lat

18

0

0

0

18

40 - 59 lat

8

0

0

0

8

60 plus

6

0

0

0

6

b/d

6

1

0

1

5

Powyższa tabela wskazuje, iż w 18 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.

VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

KOBIETY

8

0

0

0

8

MÊŻCZYŹNI

32

2

0

2

30

B/D

6

1

0

1

5

Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny

VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Poniedziałek

14

0

0

0

14

Wtorek

10

2

0

2

8

Środa

4

0

0

0

4

Czwartek

7

0

0

0

7

Piątek

9

1

0

1

8

Sobota

10

0

0

0

10

Niedziela

7

0

0

0

7

Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych, 14 zaistniało w poniedziałek. Następne po 10 zdarzeń miało miejsce w wtorek i sobotę


VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

6 -14

29

0

0

0

29

14 - 22

25

1

0

1

24

22 - 6

7

2

0

2

5

Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na I zmianie w godzinach 6/14

IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Pniewy i gmina

9

0

0

0

9

Kaźmierz i gmina

4

0

0

0

4

Duszniki i gmina

5

1

0

1

4

Szamotuły i gmina

29

2

0

2

27

Wronki i gmina

9

0

0

0

9

Obrzycko i gmina

4

0

0

0

4

Ostroróg i gmina

1

0

0

0

1

Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Pniew i Wronek

X. Prowadzone działania WRD w miesiącu Marzec 2015

Działania Krajowe

Działania Własne WRD

Bezpieczne Ferie 16.02-01.03.2015

Prędkość 04.03.2015

Truck i Bus 26.03.2015

Trzeźwy poranek 09.03.2015

Niechronieni uczestnicy RD 07.03.2015

Niechronieni uczestnicy RD 17.03.2015

Pasy 12.03.2015


Prędkość 20.03.2015


Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu marzec Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 8 akcji w tym 3 własne o kryptonimach Trzeźwy Poranek


Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./


Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu marzec 2015 roku, wskazuje że:

  1. Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 29 takich zdarzeń z pośród 61 wszystkich zdarzeń drogowych

  2. Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w poniedziałek następnie w wtorek i sobotę. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli

  3. Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 29 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta Pniewy i Wronek odnotowano po 9 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł, Wronek i Pniew należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na pierwszej zmianie w godzinach 6/14 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli

  4. Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 10 spowodowanych jest poprzez nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami

  5. Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 47 takich przypadków. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego


    Sporządził:

p.o Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego

KPP w Szamotułach

asp.szt. Krzysztof Stanisławiak

Powrót na górę strony