RUCH DROGOWY

STAN BEZPIECZEÑSTWA NA DROGACH STYCZEÑ - CZERWIEC 2015

thumb_czapka_wrdANALIZA STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡CE STYCZEÑ - CZERWIEC 2015 R.



Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 13 wypadków drogowych w tym 13 osób rannych, 4 osoby zabite. Ponadto odnotowano 388 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela


 

2015

2014

Liczba Wypadków

13

22

Liczba Ofiar

17

32

Liczba Zabitych

4

5

Liczba Rannych

13

27

Liczba Kolizji

388

402

Liczba Zdarzeń

401

424



I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

z winny kierującego

304

12

4

12

292

z winny pieszego

7

0

0

0

7

z innych przyczyn

81

1

0

1

80

współwina ucz. ruchu

9

0

0

0

9


Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 401 zdarzeń drogowych w 304 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego


II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Odcinek prosty

299

10

3

11

289

Spadek

1

0

0

0

1

wzniesienie

1

0

0

0

1

Zakręt, łuk

40

0

0

0

40

Skrzyżowanie

59

3

1

2

56

Powyższa tabela wskazuje, iż 299 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 59 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach.


III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Nieustalony

20

1

0

1

19

Motorowery

5

0

0

0

5

Motocykl

3

1

2

0

2

Samochody osobowe

226

8

1

10

218

Autobusy

3

1

1

0

2

Samochody ciężarowe

39

0

0

0

39

Ciągniki rolnicze

0

0

0

0

0

Pojazd wolnobieżny

2

0

0

0

2

Rower

6

1

0

1

5


Powyższa tabela przedstawia, iż w 226 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 39 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi


IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

4

0

0

0

4

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

48

2

0

2

46

Nieprawidłowe cofanie

55

0

0

0

55

Nieprawidłowe omijanie

10

0

0

0

10

Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu

10

0

0

0

10

Nieprawidłowe skręcanie

9

0

0

0

9

Nieprawidłowe wyprzedzanie

9

2

2

2

7

Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu

5

2

0

3

3

Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu

68

4

2

3

64

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

64

0

0

0

64

Nieprawidłowe wymijanie

11

1

0

1

10

Zmęczenie, zaśnięcie

5

0

0

0

5

Nieprawidłowe zatrzymanie, postój

2

0

0

0

2

Nieprawidłowe zawracanie

2

0

0

0

2

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych

1

1

0

1

0

Nieprzestrzeganie innych sygnałów

1

0

0

0

1


Powyższa tabela przedstawia, iż w 68 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu




V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

0 - 6 lat

0

0

0

0

0

7- 14 lat

1

1

0

1

0

15 - 17lat

0

0

0

0

0

18 - 24 lat

55

3

2

3

52

25 - 39 lat

115

4

0

6

111

40 - 59 lat

62

1

1

0

61

60 plus

43

1

1

0

42

b/d

28

2

0

2

26


Powyższa tabela wskazuje, iż w 115 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.


VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

KOBIETY

77

1

1

0

76

MÊŻCZYZNI

200

9

3

10

191

B/D

27

2

0

2

25


Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny


VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe



Liczba

zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba

zabitych

Liczba

rannych

Liczba kolizji

Poniedziałek

70

0

0

0

70

Wtorek

55

3

0

3

52

Środa

44

1

0

2

43

Czwartek

70

2

1

2

68

Piątek

69

2

0

2

67

Sobota

51

4

3

3

47

Niedziela

42

1

0

1

41


Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych po 70 zaistniało w poniedziałek i czwartek. Następne 69 zdarzeń miało miejsce w piątek.








VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

6 -14

173

4

1

4

169

14 - 22

182

5

3

4

177

22 - 6

46

4

0

5

42

Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22



IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Pniewy i gmina

62

4

1

4

58

Kaźmierz i gmina

36

2

3

0

34

Duszniki i gmina

45

2

0

3

43

Szamotuły i gmina

152

3

0

3

149

Wronki i gmina

63

1

0

2

62

Obrzycko i gmina

25

0

0

0

25

Ostroróg i gmina

18

1

0

1

17


Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Wronek.























  1. Prowadzone działania WRD w miesiącach Styczeń - Czerwiec 2015


Działania Krajowe

Działania Własne WRD

Niechronieni uczestnicy RD 15.01.2015 20.02.2015, 07.03.2015, 20.04.2015

28.05.2015, 11.06.2015

Orszak Trzech Króli 06.01.2015

Truck & Bus 19.01.2015 12.02.2015, 26.03.2015, 24.04.2015

Niechronieni uczestnicy RD 21.01.2015, 28.01.2015, 17.03.2015, 21.05.2015, 23.06.2015

Pasy 29.01.2015, 12.03.2015,16.06.2015

Trzeźwy Poranek 02.02.2015, 16.02.2015, 09.03.2015, 13.04.2015

Bezpieczne Ferie 16.02-01.03.2015

Prędkość 04.03.2015

Alkohol i narkotyki 27.02.2015,07.05.2015, 07.06.2015

Droga Krzyżowa 01.04.2015

Prędkość 20.03.2015, 14.04.2015, 17.05.2015, 18.05.2015


E-30 16.04.2015,19.05.2015


Bezpieczny weekend Wielkanoc 03-06.042015


Bezpieczny weekend Majowy 30.04-03.05.2015


Bezpieczny weekend Boże Ciało 3-7.06.2015


Pierwszy weekend wakacji 26-28.06.2015


Bezpieczne wakacje 2015 27.06-31.08.2015



Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącach styczeń – czerwiec Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 40 akcji w tym 12 własnych.


  1. Mierniki KGP i KWP


Miernik nr 8

Efektywność policjanta ruchu drogowego - założony 63,00%

- realizowany 44,1% stan etatowy 18

Miernik nr 10

Ilość wypadków drogowych zaistniałych z winy pieszego- założony 11,7 % za 2014

realizowany 10,7 %


Ilość skontrolowanych dni pracy kierowców-założony 702 dni, realizowany 364 dni



  1. Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./


Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącach styczeń-czerwiec 2015 roku, wskazuje że:

  1. Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 152 takich zdarzeń z pośród 401 wszystkich zdarzeń drogowych

  2. Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w poniedziałek i czwartek, następnie w piątek. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli

  3. Powyżej zgromadzone informacje Szamotuły w wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 152 zdarzenia drogowe. Na terenie miasta Wronek odnotowano 63 takie zdarzenia. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Wronek należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli

  4. Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 68 spowodowanych jest nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami

  5. Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 299 takich przypadków. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego



 



Sporządził:

Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego

KPP w Szamotułach

asp. szt. Krzysztof Stanisławiak

Powrót na górę strony