RUCH DROGOWY

ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH WRZESIEÑ 2015

thumb_policjant_piszeANALIZA STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡CE WRZESIEÑ 2015 R.

 


Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 2 wypadki drogowe w tym 3 osoby ranne. Ponadto odnotowano 73 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela


2015

2014

Liczba Wypadków

2

4

Liczba Ofiar

3

4

Liczba Zabitych

0

1

Liczba Rannych

3

3

Liczba Kolizji

73

86

Liczba Zdarzeń

75

90


I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

z winny kierującego

52

1

0

1

51

z winny pieszego

0

0

0

0

0

z innych przyczyn

23

1

0

2

104

współwina ucz. ruchu

0

0

0

0

0

Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 75 zdarzeń drogowych w 52 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego

II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Odcinek prosty

58

1

0

2

57

Spadek

0

0

0

0

0

wzniesienie

0

0

0

0

0

Zakręt, łuk

5

0

0

0

5

Skrzyżowanie

12

1

0

1

11

Powyższa tabela wskazuje, iż 58 zdarzeń drogowych zaistniały na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 12 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach
III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Nieustalony

0

0

0

0

0

Motorowery

1

0

0

0

1

Motocykl

2

0

0

0

2

Samochody osobowe

40

1

0

1

39

Autobusy

0

0

0

0

0

Samochody ciężarowe

9

0

0

0

9

Ciągniki rolnicze

0

0

0

0

0

Pojazd wolnobieżny

0

0

0

0

0

Rower

1

0

0

0

0

Powyższa tabela przedstawia, iż w 40 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 9 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi

IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

0

0

0

0

0

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

11

0

0

0

11

Nieprawidłowe cofanie

9

0

0

0

9

Nieprawidłowe omijanie

4

0

0

0

4

Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe skręcanie

4

0

0

0

4

Nieprawidłowe wyprzedzanie

2

0

0

0

2

Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu

0

0

0

0

0

Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu

8

1

0

0

7

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

12

0

0

0

12

Nieprawidłowe wymijanie

1

0

0

0

1

Zmęczenie, zaśnięcie

1

0

0

0

1

Nieprawidłowe zatrzymanie, postój

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe zawracanie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów

0

0

0

0

0

Powyższa tabela przedstawia, iż w 12 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami a w 11 przypadkach niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.

V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

0 - 6 lat

0

0

0

0

0

7- 14 lat

0

0

0

0

0

15 - 17lat

0

0

0

0

0

18 - 24 lat

8

0

0

0

8

25 - 39 lat

18

1

0

1

17

40 - 59 lat

18

0

0

0

18

60 plus

5

0

0

0

5

b/d

3

0

0

0

3

Powyższa tabela wskazuje, iż w 18 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat , oraz 40-59 lat.


VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

KOBIETY

13

0

0

0

13

MÊŻCZYŹNI

37

1

0

1

36

B/D

2

0

0

2

2

Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny

VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe


Liczba

zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba

zabitych

Liczba

rannych

Liczba kolizji

Poniedziałek

7

0

0

0

7

Wtorek

13

0

0

0

13

Środa

10

1

0

2

9

Czwartek

11

1

0

1

10

Piątek

18

0

0

0

18

Sobota

10

0

0

0

10

Niedziela

6

0

0

0

6


Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych po 18 zaistniało w piątek. Następne 13 zdarzeń miało miejsce we wtorek .

 

 

 

VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

6 -14

31

1

0

2

5

14 - 22

39

1

0

1

32

22 - 6

5

0

0

0

36

Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22


IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Pniewy i gmina

7

1

0

2

7

Kaźmierz i gmina

12

0

0

0

12

Duszniki i gmina

3

0

0

0

3

Szamotuły i gmina

34

0

0

0

34

Wronki i gmina

9

1

0

1

9

Obrzycko i gmina

3

0

0

0

3

Ostroróg i gmina

3

0

0

0

3

Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Kaźmierza.

 

 

 

Prowadzone działania WRD w miesiącach Wrzesień 2015

Działania Krajowe

Działania Własne WRD

Prędkość 05.09.2015

Niechronieni uczestnicy RD 24.09.2015

Bezpieczna droga do szkoły 1-4.09.2015



Alkohol -Narkotyki 27.09.2015


Pasy 09.09.2015

00


Niechronieni uczestnicy RD 18.09.2015


Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu wrześniu Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 6 akcji w tym 1 własną.

 

  1. Mierniki KGP i KWP

Miernik nr 8

Efektywność policjanta ruchu drogowego - założony 63,00%

- realizowany 42,0 % stan etatowy 18

Miernik nr 10

Ilość wypadków drogowych zaistniałych z winy pieszego- założony 5,8 %

realizowany 10,1 %


Ilość skontrolowanych dni pracy kierowców - założony 702 dni, realizowany 448 dni


  1. Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./

Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu wrzesień 2015 roku, wskazuje że:

  1. Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 34 takich zdarzeń z pośród 75 wszystkich zdarzeń drogowych

  2. Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w piątek i wtorek. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli

  3. Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 34 zdarzenia drogowe. Na terenie gminy Kaźmierz odnotowano 12 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Kaźmierza należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli

  4. Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 12 zaistniało z przyczyny: niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, a następnie 11 z przyczyny: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami

  5. Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 58 takich przypadków. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego


 

Sporządził:

Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego

KPP w Szamotułach

asp. szt. Krzysztof Stanisławiak

Powrót na górę strony