RUCH DROGOWY

ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH LISTOPAD 2015

thumb_policjant_piszeSTANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡C LISTOPAD 2015 R.

Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 6 wypadków drogowych w tym 7 osób rannych, 0 osób zabitych. Ponadto odnotowano 70 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela


2015

2014

Liczba Wypadków

6

3

Liczba Ofiar

7

3

Liczba Zabitych

0

1

Liczba Rannych

7

2

Liczba Kolizji

70

68

Liczba Zdarzeń

76

71


Liczba nietrzeźwych kierujących w w/w zdarzeniach

2

1


I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

z winny kierującego

58

5

0

5

53

z winny pieszego

1

0

0

0

1

z innych przyczyn

17

1

0

2

16

współwina ucz. ruchu

0

0

0

0

0

Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 76 zdarzeń drogowych w 58 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego

II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Odcinek prosty

52

2

0

3

50

Spadek

0

0

0

0

0

wzniesienie

1

0

0

0

1

Zakręt, łuk

5

0

0

0

5

Skrzyżowanie

18

4

0

4

14

Powyższa tabela wskazuje, iż 52 zdarzenia drogowe zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 18 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach

III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Autobusy

0

0

0

0

0

Inny

0

0

0

0

0

Motocykl

1

1

0

1

0

Motorowery

1

0

0

0

1

Nieustalony

2

0

0

0

2

Pojazd wolnobieżny

0

0

0

0

0

Rower

3

0

0

0

3

Samochody ciężarowe

11

0

0

0

11

Samochody osobowe

40

4

0

4

36

Ciągniki rolnicze

0

0

0

0

0

Powyższa tabela przedstawia, iż w 40 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 11 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi


IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Gwałtowne hamowanie

0

0

0

0

0

Inne przyczyny

1

0

0

0

1

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

0

0

0

0

0

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

7

1

0

1

6

Nieprawidłowe cofanie

11

0

0

0

11

Nieprawidłowe omijanie

2

0

0

0

2

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe skręcanie

2

1

0

1

1

Nieprawidłowe wymijanie

4

0

0

0

4

Nieprawidłowe wyprzedzanie

1

0

0

0

1

Nieprawidłowe zatrzymanie, postój

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe zawracanie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu

0

0

0

0

0

Nieprzestrzeganie innych sygnałów

0

0

0

0

0

Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu

1

0

0

0

1

Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu

17

2

0

2

15

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych

4

1

0

1

3

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

8

0

0

0

8

Zmęczenie, zaśnięcie

0

0

0

0

0

Powyższa tabela przedstawia, iż w 17 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu a w 12 przypadkach nieprawidłowe cofanie

V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

0 - 6 lat

0

0

0

0

0

7- 14 lat

0

0

0

0

0

15 - 17lat

1

0

0

0

1

18 - 24 lat

7

0

0

0

7

25 - 39 lat

19

3

0

3

16

40 - 59 lat

18

1

0

1

17

60 plus

10

1

0

1

9

b/d

3

0

0

0

3


Powyższa tabela wskazuje, iż w 19 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.


VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

KOBIETY

18

2

0

2

16

MÊŻCZYŹNI

38

3

0

3

35

B/D

2

0

0

0

2


Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny


VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe



Liczba

zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba

zabitych

Liczba

rannych

Liczba kolizji

Poniedziałek

16

0

0

0

16

Wtorek

16

2

0

2

14

Środa

8

1

0

1

7

Czwartek

7

0

0

0

7

Piątek

13

1

0

2

12

Sobota

7

0

0

0

7

Niedziela

9

2

0

2

7


Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych po 16 zaistniało w poniedziałek i wtorek Następne 13 zdarzeń miało miejsce w piątek





VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

6 -14

36

3

0

3

33

14 - 22

35

3

0

4

32

22 - 6

5

0

0

0

5

Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na I zmianie w godzinach 6/14



IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Pniewy i gmina

10

1

0

1

9

Kaźmierz i gmina

7

1

0

1

6

Duszniki i gmina

5

0

0

0

5

Szamotuły i gmina

26

1

0

1

25

Wronki i gmina

15

2

0

2

13

Obrzycko i gmina

10

1

0

2

9

Ostroróg i gmina

3

0

0

0

3


Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Wronek


  1. Prowadzone działania WRD w miesiącach Listopad 2015

Działania Krajowe

Działania Własne WRD

Truck § Bus 17.11.2015

Niechronieni uczestnicy RD 24.11.2015

Niechronieni uczestnicy RD 06.11.2015


Alkohol i narkotyki 28.11.2015


Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu październik Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 4 akcje w tym 1 własną.

  1. Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./

Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu listopad 2015 roku, wskazuje że:

  1. Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 26 takich zdarzeń z pośród 76 wszystkich zdarzeń drogowych

  2. Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w poniedziałek i wtorek, następnie w piątek. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli

  3. Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 26 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Wronki odnotowano 15 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Wronek należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 6/14 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli

  4. Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 17 spowodowanych jest przez nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami

  5. Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 52 takie przypadki. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego

Sporządził:

Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego

KPP w Szamotułach

asp. szt. Krzysztof Stanisławiak

Powrót na górę strony