RUCH DROGOWY

ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH PAŹDZIERNIK 2015

STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡C PAŹDZIERNIK 2015 R.


Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 3 wypadki drogowe w tym 2 osoby ranne, 1 osoba zabita. Ponadto odnotowano 88 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela


2015

2014

Liczba Wypadków

3

4

Liczba Ofiar

3

5

Liczba Zabitych

1

0

Liczba Rannych

2

5

Liczba Kolizji

88

79

Liczba Zdarzeń

91

83


I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

z winny kierującego

70

2

1

1

68

z winny pieszego

0

0

0

0

0

z innych przyczyn

17

1

0

1

16

współwina ucz. ruchu

4

0

0

0

4

Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 91 zdarzeń drogowych w 70 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego


II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Odcinek prosty

69

1

0

1

68

Spadek

0

0

0

0

0

wzniesienie

0

0

0

0

0

Zakręt, łuk

5

1

1

0

4

Skrzyżowanie

17

1

0

1

16

Powyższa tabela wskazuje, iż 69 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 17 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach
III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Nieustalony

1

0

0

0

1

Motorowery

0

0

0

0

0

Motocykl

0

0

0

0

0

Samochody osobowe

58

2

1

1

56

Autobusy

1

0

0

0

1

Samochody ciężarowe

9

0

0

0

9

Ciągniki rolnicze

0

0

0

0

0

Pojazd wolnobieżny

0

0

0

0

0

Rower

0

0

0

0

0

Inny

1

0

0

0

1

Powyższa tabela przedstawia, iż w 58 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 9 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi


IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Gwałtowne hamowanie

1

0

0

0

1

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

15

1

1

0

14

Nieprawidłowe cofanie

10

0

0

0

10

Nieprawidłowe omijanie

1

0

0

0

1

Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe skręcanie

4

0

0

0

4

Nieprawidłowe wyprzedzanie

5

0

0

0

5

Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu

2

0

0

0

2

Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu

18

1

0

1

17

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

12

0

0

0

12

Nieprawidłowe wymijanie

1

0

0

0

1

Zmęczenie, zaśnięcie

1

0

0

0

1

Nieprawidłowe zatrzymanie, postój

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe zawracanie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów

0

0

0

0

0


Powyższa tabela przedstawia, iż w 18 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu a w 12 przypadkach niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami

V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

0 - 6 lat

0

0

0

0

0

7- 14 lat

0

0

0

0

0

15 - 17lat

0

0

0

0

0

18 - 24 lat

13

0

0

0

13

25 - 39 lat

23

1

0

1

22

40 - 59 lat

19

1

1

0

18

60 plus

12

0

0

0

12

b/d

3

0

0

0

3


Powyższa tabela wskazuje, iż w 23 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.


VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

KOBIETY

13

0

1

0

13

MÊŻCZYŹNI

54

2

4

13

52

B/D

3

0

0

3

3


Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny


VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe



Liczba

zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba

zabitych

Liczba

rannych

Liczba kolizji

Poniedziałek

15

0

0

0

15

Wtorek

8

1

0

1

7

Środa

8

0

0

0

8

Czwartek

9

0

0

0

9

Piątek

23

1

1

0

22

Sobota

13

1

0

1

12

Niedziela

15

0

0

0

15


Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych po 23 zaistniało w piątek. Następne po 15 zdarzeń miało miejsce w poniedziałek i niedzielę








VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

6 -14

45

1

0

1

44

14 - 22

36

0

0

0

36

22 - 6

10

2

1

1

8

Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22



IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Pniewy i gmina

15

1

1

0

14

Kaźmierz i gmina

8

0

0

0

8

Duszniki i gmina

7

0

0

0

7

Szamotuły i gmina

39

1

0

1

38

Wronki i gmina

9

1

0

1

8

Obrzycko i gmina

9

0

0

0

9

Ostroróg i gmina

4

0

0

0

4


Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Pniew.


  1. Prowadzone działania WRD w miesiącach Październik 2015

Działania Krajowe

Działania Własne WRD

Znicz 2015 30.10-02.11.2015

Trzeźwy poranek 20.10.2015

Truck § Bus 07.10.2015

V Samsung Półmaraton 18.10.2015

Niechronieni uczestnicy RD 22.10.2015


Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu październik Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 5 akcji w tym 1 własną.


  1. Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./

Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu październik 2015 roku, wskazuje że:

  1. Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 39 takich zdarzeń z pośród 91 wszystkich zdarzeń drogowych

  2. Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w poniedziałek i piątek, następnie w niedzielę i poniedziałek. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli

  3. Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 39 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Pniewy odnotowano 15 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Pniew należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli

  4. Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 18 spowodowanych jest nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami

  5. Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 69 takich przypadków. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego


 

Sporządził:

Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego

KPP w Szamotułach

asp. szt. Krzysztof Stanisławiak

Powrót na górę strony