RUCH DROGOWY

ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH LUTY 2016

thumb_policjaANALIZA STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡C LUTY 2016 R.

 

Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 3 wypadki drogowe w tym 4 osoby ranne, 0 osób zabitych. Ponadto odnotowano 64 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela


 

2016

2015

Liczba Wypadków

3

1

Liczba Ofiar

4

1

Liczba Zabitych

0

1

Liczba Rannych

4

0

Liczba Kolizji

64

47

Liczba Zdarzeń

67

48


Liczba nietrzeźwych kierujących w w/w zdarzeniach

1

1


I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

z winny kierującego

56

3

0

4

53

z winny pieszego

1

0

0

0

1

z innych przyczyn

10

0

0

0

10

współwina ucz. ruchu

0

0

0

0

1

Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 67 zdarzeń drogowych w 56 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego


II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Odcinek prosty

53

2

0

3

51

Spadek

0

0

0

0

0

Wierzchołek wzn.

0

0

0

0

0

Wzniesienie

0

0

0

0

0

Zakręt, łuk

3

1

0

1

2

Skrzyżowanie

0

0

0

0

0

Powyższa tabela wskazuje, iż 53 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 3 zdarzenia wystąpiły na zakręcie lub łuku


III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Autobusy

0

0

0

0

0

Ciągniki rolnicze

0

0

0

0

0

Inny

0

0

0

0

0

Motocykl

0

0

0

0

0

Motocykl do 125cm3

1

1

0

1

0

Motorowery

1

0

0

0

1

Nieustalony

1

0

0

0

1

Pojazd wolnobieżny

0

0

0

0

0

Rower

0

0

0

0

0

Sam. cięż do 3,5 t.

1

0

0

0

1

Sam. cięż. pow. 3,5t.

6

0

0

0

6

Sam. cięż do przew. ład. z przyczepą

1

0

0

0

1

Samochody osobowe

44

2

0

3

42

Powyższa tabela przedstawia, iż w 44 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 8 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi


IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Gwałtowne hamowanie

0

0

0

0

0

Inne przyczyny

3

0

0

0

3

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

0

0

0

0

0

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

11

2

0

3

9

Nieprawidłowe cofanie

9

0

0

0

9

Nieprawidłowe omijanie

1

0

0

0

1

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe skręcanie

2

0

0

0

2

Nieprawidłowe wymijanie

4

0

0

0

4

Nieprawidłowe wyprzedzanie

1

0

0

0

1

Nieprawidłowe zatrzymanie, postój

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe zawracanie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu

1

0

0

0

1

Nieprzestrzeganie innych sygnałów

0

0

0

0

0

Niestosowanie się do sygnalizacji

świetlnej

0

0

0

0

0

Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu

0

0

0

0

0

Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu

11

0

0

0

11

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych

2

1

0

1

1

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach

0

0

0

0

0

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

11

0

0

0

11

Zmęczenie, zaśnięcie

0

0

0

0

0

Powyższa tabela przedstawia, iż w 11 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami


V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

0 - 6 lat

0

0

0

0

0

7- 14 lat

0

0

0

0

0

15 - 17lat

1

0

0

0

1

18 - 24 lat

11

1

0

2

10

25 - 39 lat

21

2

0

2

19

40 - 59 lat

14

0

0

0

14

60 plus

8

0

0

0

8

b/d

2

0

0

0

2

Powyższa tabela wskazuje, iż w 21 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.


VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

KOBIETY

12

0

0

0

12

MÊŻCZYŹNI

43

3

0

4

40

B/D

2

0

0

0

2

Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny


VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe


Liczba

zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba

zabitych

Liczba

rannych

Liczba kolizji

Poniedziałek

17

0

0

0

17

Wtorek

9

1

0

1

8

Środa

9

0

0

0

9

Czwartek

10

1

0

2

9

Piątek

5

0

0

0

5

Sobota

10

0

0

0

10

Niedziela

7

1

0

1

6

Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych 17 zaistniało w poniedziałek Następne po 10 zdarzeń miało miejsce w czwartek i sobotę

 


VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

6 -14

26

1

0

2

25

14 - 22

33

1

0

1

32

22 - 6

8

1

0

1

9

Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22

IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Duszniki i gmina

7

0

0

0

7

Kaźmierz i gmina

3

0

0

0

3

Obrzycko i gmina

13

0

0

0

13

Ostroróg i gmina

4

0

0

0

4

Pniewy i gmina

7

0

0

0

7

Szamotuły i gmina

17

1

0

2

16

Wronki i gmina

16

2

0

2

14

Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Wronek

 


X. Prowadzone działania WRD w miesiącach Luty 2016

Działania Krajowe

Działania Własne WRD

Alkohol i narkotyki 05.02.2016

Trzeźwy poranek 03.02.2016

Niechronieniu uczestnicy RD 12.02.2016


Truck i Bus 18.02.2016


Prędkość 28.02.2016


Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu luty 2016 Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 5 akcji w tym 1 własną.

X.Mierniki KGP i KWP

Miernik nr 8

Efektywność policjanta ruchu drogowego - założony 63,00% za 2015

- realizowany 52,00 % stan etatowy 18

Miernik nr 10

Ilość wypadków drogowych zaistniałych z winy pieszego - założony 3,57 % za 2015

- realizowany 5,00 %


Ilość skontrolowanych dni pracy kierowców - założony 431 dni

- realizowany 84 dni

Korelacja kierujący – pieszy tj. naruszenie przep. o zach się wobec pieszych

- założony 5%

- zrealizowany 7,2%

XII. Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp.

Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu luty 2016 roku, wskazuje że:

  1. Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 17 takich zdarzeń z pośród 67 wszystkich zdarzeń drogowych

  2. Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w poniedziałek, następnie w czwartek i sobotę. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli

  3. Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 17 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Wronki odnotowano 16 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Wronek należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli

  4. Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 11 spowodowanych jest przez niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami

  5. Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 53 takie przypadki. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego

 

Sporządził:

Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego

KPP w Szamotułach

asp. szt. Krzysztof Stanisławiak

 

Powrót na górę strony