RUCH DROGOWY

ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH STYCZEÑ 2016

thumb_policjaANALIZA STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡CE STYCZEÑ 2016 R.

 

 

Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 1 wypadek drogowy w tym 1 osoba ranna, 0 osób zabitych. Ponadto odnotowano 80 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela


 

2016

2015

Liczba Wypadków

1

0

Liczba Ofiar

1

0

Liczba Zabitych

0

0

Liczba Rannych

1

0

Liczba Kolizji

80

72

Liczba Zdarzeń

81

72


Liczba nietrzeźwych kierujących w w/w zdarzeniach

2

2


I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

z winny kierującego

61

1

0

1

60

z winny pieszego

0

0

0

0

0

z innych przyczyn

16

0

0

0

16

współwina ucz. ruchu

4

0

0

0

4

Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 81 zdarzeń drogowych w 61 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego


II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Odcinek prosty

66

1

0

1

65

Spadek

0

0

0

0

0

Wierzchołek wzn.

0

0

0

0

0

Wzniesienie

1

0

0

0

1

Zakręt, łuk

7

0

0

0

7

Skrzyżowanie

8

0

0

0

8

Powyższa tabela wskazuje, iż 66 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 8 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach


III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Autobusy

1

0

0

0

1

Ciągniki rolnicze

0

0

0

0

0

Inny

0

0

0

0

0

Motocykl

0

0

0

0

0

Motorowery

0

0

0

0

0

Nieustalony

1

0

0

0

1

Pojazd wolnobieżny

0

0

0

0

0

Rower

0

0

0

0

0

Sam. cięż do 3,5 t.

5

0

0

0

5

Sam. cięż. pow. 3,5t.

3

0

0

0

3

Sam. cięż do przew. ład. z przyczepą

2

0

0

0

2

Samochody osobowe

49

1

0

1

48

Powyższa tabela przedstawia, iż w 49 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 10 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi


IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Gwałtowne hamowanie

0

0

0

0

0

Inne przyczyny

2

0

0

0

2

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

0

0

0

0

0

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

19

0

0

0

19

Nieprawidłowe cofanie

9

0

0

0

9

Nieprawidłowe omijanie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe skręcanie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe wymijanie

4

0

0

0

4

Nieprawidłowe wyprzedzanie

3

0

0

0

3

Nieprawidłowe zatrzymanie, postój

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe zawracanie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu

0

0

0

0

0

Nieprzestrzeganie innych sygnałów

0

0

0

0

0

Niestosowanie się do sygnalizacji

świetlnej

1

0

0

0

1

Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu

0

0

0

0

0

Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu

9

0

0

0

0

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych

1

1

0

1

0

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach

0

0

0

0

0

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

13

0

0

0

13

Zmęczenie, zaśnięcie

0

0

0

0

0

Powyższa tabela przedstawia, iż w 19 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu


V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

0 - 6 lat

0

0

0

0

0

7- 14 lat

0

0

0

0

0

15 - 17lat

0

0

0

0

0

18 - 24 lat

12

0

0

0

12

25 - 39 lat

16

0

0

0

16

40 - 59 lat

21

0

0

0

21

60 plus

7

1

0

0

6

b/d

5

0

0

0

5

Powyższa tabela wskazuje, iż w 21 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 40 - 59 lat.


VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

KOBIETY

16

0

0

0

16

MÊŻCZYŹNI

40

1

0

0

39

B/D

5

0

0

0

5

Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny


VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe


Liczba

zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba

zabitych

Liczba

rannych

Liczba kolizji

Poniedziałek

11

0

0

0

11

Wtorek

12

0

0

0

12

Środa

10

0

0

0

10

Czwartek

18

0

0

0

18

Piątek

13

1

0

1

12

Sobota

9

0

0

0

9

Niedziela

8

0

0

0

8

Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych 18 zaistniało w czwartek Następne 13 zdarzeń miało miejsce w piątek


VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

6 -14

34

1

0

1

33

14 - 22

40

0

0

0

40

22 - 6

7

0

0

0

7

Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22


IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Duszniki i gmina

7

0

0

0

7

Kaźmierz i gmina

7

0

0

0

7

Obrzycko i gmina

11

0

0

0

11

Ostroróg i gmina

5

0

0

0

5

Pniewy i gmina

11

0

0

0

11

Szamotuły i gmina

27

0

0

0

27

Wronki i gmina

13

1

0

1

12

Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Wronek

 


 

X. Prowadzone działania WRD w miesiącach Styczeń 2016

Działania Krajowe

Działania Własne WRD

Bezpieczne Ferie 2016 18-31.01.2016

Pasy 15.01.2016

Niechronieni uczestnicy RD 14.01.2016


Pasy 28.01.2016


Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu styczeń 2016 Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 4 akcje w tym 1 własną.


XI. Mierniki KGP i KWP

 

Miernik nr 8

Efektywność policjanta ruchu drogowego - założony 63,00% za 2015

- realizowany 51,7 % stan etatowy 18

Miernik nr 10

Ilość wypadków drogowych zaistniałych z winy pieszego - założony 3,57 % za 2015

- realizowany 14,6 %


Ilość skontrolowanych dni pracy kierowców - założony 702 dni za 2015,

- realizowany 28 dni

Korelacja kierujący – pieszy tj. naruszenie przep. o zach się wobec pieszych

- założony 5%

- zrealizowany 8,86%

 

XII. Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./

Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu styczeń 2016 roku, wskazuje że:

  1. Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 27 takich zdarzeń z pośród 81 wszystkich zdarzeń drogowych

  2. Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano we czwartek, następnie w piątek. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli

  3. Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 27 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Wronki odnotowano 13 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Wronek należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli

  4. Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 19 spowodowanych jest przez niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami

  5. Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 66 takie przypadki. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego

                                                                                                                          Sporządził:

                                   Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego

                                                                                                                           KPP w Szamotułach

                                                                                                                           asp. szt. Krzysztof Stanisławiak

Powrót na górę strony