RUCH DROGOWY

ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH MAJ 2016

ANALIZA STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡C MAJ 2016 R.

 

Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 2 wypadki drogowe w tym 2 osoby ranne, 0 osób zabitych. Ponadto odnotowano 76 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela


 

2016

2015

Liczba Wypadków

2

3

Liczba Ofiar

2

4

Liczba Zabitych

0

0

Liczba Rannych

2

4

Liczba Kolizji

76

78

Liczba Zdarzeń

78

81


Liczba nietrzeźwych kierujących w w/w zdarzeniach

0

3


I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

z winny kierującego

61

2

0

2

59

z winny pieszego

0

0

0

0

0

z innych przyczyn

16

0

0

0

16

współwina ucz. ruchu

1

0

0

0

1

Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 78 zdarzeń drogowych w 61 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego


II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Odcinek prosty

54

1

0

1

53

Spadek

0

0

0

0

0

Wierzchołek wzn.

0

0

0

0

0

Wzniesienie

0

0

0

0

0

Zakręt, łuk

3

0

0

0

3

Skrzyżowanie

21

1

0

1

20

Powyższa tabela wskazuje, iż 54 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 21 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach


III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Autobusy

0

0

0

0

0

Ciągniki rolnicze

0

0

0

0

0

Czterokołowiec lekki

1

0

0

0

1

Motocykl

1

0

0

0

1

Motocykl do 125cm3

0

0

0

0

0

Motorowery

1

0

0

0

1

Nieustalony

2

0

0

0

2

Pojazd wolnobieżny

1

0

0

0

1

Rower

0

0

0

0

0

Sam. cięż do 3,5 t.

9

1

0

1

8

Sam. cięż. pow. 3,5t.

9

1

0

1

8

Sam. cięż do przew. ład. z przyczepą

0

0

0

0

0

Samochody osobowe

41

0

0

0

41

Powyższa tabela przedstawia, iż w 41 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 18 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi


IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Gwałtowne hamowanie

0

0

0

0

0

Inne przyczyny

7

0

0

0

7

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

0

0

0

0

0

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

5

1

0

1

4

Nieprawidłowe cofanie

12

0

0

0

12

Nieprawidłowe omijanie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe skręcanie

7

0

0

0

7

Nieprawidłowe wymijanie

2

0

0

0

2

Nieprawidłowe wyprzedzanie

5

0

0

0

5

Nieprawidłowe zatrzymanie, postój

1

0

0

0

1

Nieprawidłowe zawracanie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu

0

0

0

0

0

Nieprzestrzeganie innych sygnałów

0

0

0

0

0

Niestosowanie się do sygnalizacji

świetlnej

0

0

0

0

0

Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu

0

0

0

0

0

Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu

13

1

0

1

12

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych

0

0

0

0

0

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach

0

0

0

0

0

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

8

0

0

0

8

Zmęczenie, zaśnięcie

1

0

0

0

1

Powyższa tabela przedstawia, iż w 13 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu


V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

0 - 6 lat

0

0

0

0

0

7- 14 lat

0

0

0

0

0

15 - 17lat

0

0

0

0

0

18 - 24 lat

13

1

0

1

12

25 - 39 lat

17

0

0

0

17

40 - 59 lat

20

1

0

1

19

60 plus

9

0

0

0

9

b/d

4

0

0

0

4

Powyższa tabela wskazuje, iż w 20 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 40-59 lat.


VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

KOBIETY

17

0

0

0

17

MÊŻCZYŹNI

45

2

0

2

43

B/D

3

0

0

0

3

Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny


VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe


Liczba

zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba

zabitych

Liczba

rannych

Liczba kolizji

Poniedziałek

13

0

0

0

13

Wtorek

10

1

0

1

9

Środa

11

1

0

1

10

Czwartek

10

0

0

0

10

Piątek

11

0

0

0

11

Sobota

13

0

0

0

13

Niedziela

10

0

0

0

10


Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych tj. po 13 zaistniało w poniedziałek i sobotę. Następne po 11 zdarzeń miało miejsce w środę i piątek





VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

6 -14

30

1

0

0

29

14 - 22

34

0

0

0

34

22 - 6

14

1

0

0

13

Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22


IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Duszniki i gmina

10

0

0

0

10

Kaźmierz i gmina

6

0

0

0

6

Obrzycko i gmina

9

0

0

0

9

Ostroróg i gmina

1

1

0

1

0

Pniewy i gmina

13

1

0

1

12

Szamotuły i gmina

31

0

0

0

31

Wronki i gmina

8

0

0

0

8

Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Pniew


  1. Prowadzone działania WRD w miesiącach Maj 2016

Działania Krajowe

Działania Własne WRD

Niechronieni uczestnicy RD 19.05.2016

Pasy 11.05.2016

Bezpieczny weekend Boże Ciało 25-29.05.2016

Alkohol i narkotyki 25.05.2016

Prędkość 15.05.2016


E-30 17.05.2016


Bezpieczny majowy weekend 29.04-03.05.2016


Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu maj 2016 Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 7 akcji w tym 2 własne

  1. Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./

Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu maj 2016 roku, wskazuje że:

  1. Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 31 takich zdarzeń z pośród 78 wszystkich zdarzeń drogowych

  2. Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w sobotę i poniedziałek następnie w środę i piątek. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli

  3. Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano po 31 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Pniewy odnotowano 13 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Pniew należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli

  4. Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 13 spowodowanych jest przez nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami

  5. Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 54 takich przypadków. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego

 

Sporządził:

Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego

KPP w Szamotułach

asp. szt. Krzysztof Stanisławiak

Powrót na górę strony